Dagen H, o zi istorică pentru Suedia, care a adus trecerea la sistemul de trafic pe banda dreaptă; Iată un scurt istoric
Suedia a aniversat luna trecută un eveniment numit Dagen H sau în traducere liberă “Ziua H”, atunci când a făcut trecerea la condusul pe banda dreaptă pentru mers în direcţia înainte. Prima zi a acestei schimbări a fost 3 septembrie 1967, evident fiind provocat un haos de nedescris.
În acea zi s-a renunţat la şofatul pe partea stângă a drumului şi s-a trecut la condusul pe partea dreaptă. Imediat după, tramvaiele din centrul oraşului Stockholm şi Helsingborg au fost înlocuite cu linii de autobuze. Peste 1000 de autobuze cu uşi pe dreapta au fost cumpărate şi nu mai puţin de 8000 de autobuze mai vechi au fost modificate, astfel încât să aibă uşi pe ambele părţi.
Epoca motorizării din Suedia s-a bazat pe automobile de import american, dar această ţară a ţinut la traficul pe partea stângă încă de la mijlocul secolului 18. Iniţial utilizarea de automobile americane, cu volanul pe stânga îi ajuta pe şoferii începători, care puteau să ia virajele strâmte ceva mai bine. În jurul anilor 50 şi 60 traficul auto a crescut semnificativ şi depăşirile au început să pună probleme, mai ales din cauza faptului că existau pe piaţă multe automobile americane cu volan pe stânga.
Astfel suedezii au trecut la traficul pe dreapta, urmând exemplul celorlalte ţări nordice, care adoptaseră deja acest sistem. Întreaga trecere a fost însoţită de o campanie de awareness, cu logo-ul Dagen H amplasat pe cutii de lapte, pe pantaloni şi chiar pe lenjeria femeilor. În ziua zero, pe 3 septembrie tot traficul neesenţial a fost oprit între orele 01:00 şi 06:00.
Punctul critic a fost ora 04:50, atunci când toate automobilele care se aflau în trafic au fost nevoie să treacă pe partea dreaptă şi să urmeze reguli speciale. Apoi la ora locală 05:00 a început traficul pe dreapta. În Stockholm şi Malmo interdicţia a fot mai lungă, oprirea traficului durând de la 10:00 dimineaţa sâmbătă până la 15:00 duminică, permiţând echipelor de muncitori să reconfigureze intersecţiile.
360.000 de semne de circulaţie au fost schimbate peste noapte, iar 130.000 de semnalizări stradale cu privire la modificare fuseseră amplasate în lunile de dinainte de schimbare. Foarte puţine automobile din Suedia aveau volanul pe dreapta, deşi condusul pe stânga se practica de 233 de ani. În ziua de luni de după Dagen H, 125 de accidente au fost raportate, în mod interesant mai puţine decât cele 130 sau 198 din zilele de luni trecute.
Şi acum imaginaţi-vă dacă s-ar trece la noi peste noapte la condusul pe stânga să zicem… mai ales în Bucureşti, cam ce haos s-ar isca.
via Wikipedia
Trotinetă electrică Airwheel la 58% reducere! (link de afiliat).
Articole similare
Un Corvette din 1963, abandonat intr-o curte parasita si descoperit cu Google Street View
Exista numeroase site-uri care prezinta cele mai interesante imagini surprinse de Google Street View si iata ca acestora li se
Singapore va limita numărul de maşini care au voie să ruleze pe străzi din 2018
Dacă vi se pare că traficul din Capitală este haotic, există întotdeauna repere negative precum Istanbul, oraşele din India sau
Drift de iarnă: iată cum face drifturi o tricicletă pe un lac îngheţat din România (Video)
Dacă nimeni nu e probabil atât de curajos sau nebun încât să rişte un drift pe gheaţa oarecum nesigură a
Şoferii de camioane au ritmul în sânge; Iată-i folosind farurile pentru a semnaliza pe muzică (video)
Ştim, ştim… e periculos şi aproape ilegal să abuzezi de semnalizare ca în clipul de mai jos, dar nu e
8 modele iPhone folosite ca plăcuţe de frână pe un Porsche 911; Nu încercaţi asta acasă! (Video)
Clipul inedit de azi are de-a face cu tehnologie Apple şi tehnologie Porsche. Din ciclul “nu încercaţi asta acasă”, vedem
Bloodhound va dobora recordul mondial de viteza – 1128 km/h
Cat de rapid e prea rapid? Deocamdata nu avem raspunsul la aceasta intrebare, dar stim cu siguranta ca 1128 de