Dagen H, o zi istorică pentru Suedia, care a adus trecerea la sistemul de trafic pe banda dreaptă; Iată un scurt istoric
Suedia a aniversat luna trecută un eveniment numit Dagen H sau în traducere liberă “Ziua H”, atunci când a făcut trecerea la condusul pe banda dreaptă pentru mers în direcţia înainte. Prima zi a acestei schimbări a fost 3 septembrie 1967, evident fiind provocat un haos de nedescris.
În acea zi s-a renunţat la şofatul pe partea stângă a drumului şi s-a trecut la condusul pe partea dreaptă. Imediat după, tramvaiele din centrul oraşului Stockholm şi Helsingborg au fost înlocuite cu linii de autobuze. Peste 1000 de autobuze cu uşi pe dreapta au fost cumpărate şi nu mai puţin de 8000 de autobuze mai vechi au fost modificate, astfel încât să aibă uşi pe ambele părţi.
Epoca motorizării din Suedia s-a bazat pe automobile de import american, dar această ţară a ţinut la traficul pe partea stângă încă de la mijlocul secolului 18. Iniţial utilizarea de automobile americane, cu volanul pe stânga îi ajuta pe şoferii începători, care puteau să ia virajele strâmte ceva mai bine. În jurul anilor 50 şi 60 traficul auto a crescut semnificativ şi depăşirile au început să pună probleme, mai ales din cauza faptului că existau pe piaţă multe automobile americane cu volan pe stânga.
Astfel suedezii au trecut la traficul pe dreapta, urmând exemplul celorlalte ţări nordice, care adoptaseră deja acest sistem. Întreaga trecere a fost însoţită de o campanie de awareness, cu logo-ul Dagen H amplasat pe cutii de lapte, pe pantaloni şi chiar pe lenjeria femeilor. În ziua zero, pe 3 septembrie tot traficul neesenţial a fost oprit între orele 01:00 şi 06:00.
Punctul critic a fost ora 04:50, atunci când toate automobilele care se aflau în trafic au fost nevoie să treacă pe partea dreaptă şi să urmeze reguli speciale. Apoi la ora locală 05:00 a început traficul pe dreapta. În Stockholm şi Malmo interdicţia a fot mai lungă, oprirea traficului durând de la 10:00 dimineaţa sâmbătă până la 15:00 duminică, permiţând echipelor de muncitori să reconfigureze intersecţiile.
360.000 de semne de circulaţie au fost schimbate peste noapte, iar 130.000 de semnalizări stradale cu privire la modificare fuseseră amplasate în lunile de dinainte de schimbare. Foarte puţine automobile din Suedia aveau volanul pe dreapta, deşi condusul pe stânga se practica de 233 de ani. În ziua de luni de după Dagen H, 125 de accidente au fost raportate, în mod interesant mai puţine decât cele 130 sau 198 din zilele de luni trecute.
Şi acum imaginaţi-vă dacă s-ar trece la noi peste noapte la condusul pe stânga să zicem… mai ales în Bucureşti, cam ce haos s-ar isca.
via Wikipedia
Trotinetă electrică Airwheel la 58% reducere! (link de afiliat).
Articole similare
Un avocat japonez foloseşte un McLaren P1 pentru a merge la muncă zilnic (Video)
Cine ar fi crezut că McLaren P1, un bolid produs în doar 400 de unităţi va ajunge “maşina de muncă”
Iată unele dintre cele mai vechi permise de conducere din România, într-o colecţie de epocă
Pe viitor permisul de conducere ar putea ajunge de mărimea unui SIM sau ar putea fi pur şi simplu încă
ALICE, cel mai inteligent radar din lume vine şi în România, are protecţie antiglonţ
În cazul în care eraţi cumva nemulţumiţi de actualele sisteme radar din România, staţi liniştiţi, pentru că ni se pregăteşte
O masina a cazut… sub drum?! in Ucraina
Nu, nu este o gluma de 1 aprilie si nici macar o traducere proasta… De obicei, masinile pot cadea in
Un inventator trăznit de pe YouTube a creat bicicletă zburătoare, care chiar funcţionează! (Video)
Colin Furze este un YouTuber foarte apreciat şi un inventator genial, care a reuşit să creeze o variantă proprie a
Elon Musk, CEO Tesla dovedeşte încă o dată cât de excentric este; Propune să încălzim planeta Marte cu bombe nucleare (Video)
Elon Musk, CEO Tesla a fost comparat în repetate rânduri cu Tony Stark/Iron Man şi cu Batman, ambii super eroi