Supercamionul lui Ceauşescu DAC din anii 80 aminteşte de uriaşii Caterpillar şi folosea tehnologie la modă acum

Dacă v-aş spune că un vehicul industrial de pe vremea lui Ceauşescu avea tehnologie folosită acum pe maşinile hibrid Toyota, m-aţi crede? Ei bine, aflaţi că supercamioane româneşti precum cel de mai jos erau chiar revoluţionare în anii 80.

Înrudite cumva cu modelele Caterpillar dacă ne uităm la design, aceste modele au fost chiar exportate în 1988 în Australia, contra sumei de peste 1.500.000 de dolari. Ceauşescu le comandase inginerilor romani un “camion gigant”, care să poată căra 120 de tone la un singur transport. După 10 ani de lucru, a rezultat “DAC 120 DE”, cu un diametru al roţilor de 3.2 metri şi cu greutate de 90 de tone.

Înălţimea sa era de 5.4 metri, iar vehiculul avea parte de propulsie electrică dezvoltată la Electroputere Craiova. Ea semăna foarte mult cu ce folosesc în ziua de azi automobilele Toyota Prius, astfel că în roţile de pe puntea spate se aflau două motoare electrice, fiecare oferind 520 de cai putere. DAC 120 DE ajungea la 70 km/h fără incărcătură şi la 55 km/h cu bena plină.

La bord se afla un generator diesel-electric alimentat de două rezervoare de 1.600 de litri fiecare. Un astfel de model putea funcţiona o săptămână cap coadă 24 de ore din 24. Pneurile erau marca Michelin şi costau 10.000 de dolari fiecare, iar componente precum aer condiţionat, scaunul cu amortizor şi altele veneau din Occident. Aparent proiectul a folosit ca inspiraţie un vehicul american marca Lectra Haul, ce putea căra 100 de tone la un transport.

Acel vehicul a fost disecat şi idei de la el au fost împrumutate de ingineri. 8 dintre camioanele DAC au fost folosite la minele de cupru de la Roşia Poieni, 3 la cariera de calcar din Mahmudia şi unele chiar şi la construcţia canalului Dunăre – Marea Neagră. Rămăşiţe ale acestor modele se mai afla încă teoretic la mina de cupru Roşia Poieni dacă nu au fost topite până acum.

via promotor.ro

Radu Iorga :