Tesla are probleme serioase la nivel financiar, în ciuda inspiraţiei şi inovaţiei lui Elon Musk

Dincolo de evoluţia lui SpaceX şi faptul că Tesla rezolvă criza de energie din Africa de Sud, nu totul e roz cu businessul lui Elon Musk. Aflaţi pentru început că Tesla nu stă chiar perfect la nivel financiar, după cum am aflat din prima sa conferinţă cu rezultate fiscale din 2018.

Musk a fost la mijlocul acestei săptămâni amfitrionul unei conferinţe axate pe rezultatele financiare ale companiei Tesla pe anul 2017. A fost un an dificil, cu pierderi de peste 2 miliarde de dolari, dar marcat şi de lansarea comercială a lui Model 3 şi a camionului Semi, plus un nou Roadster. Musk a participat prin videoconferinţă la acest eveniment, aflându-se la Gigafactory, acolo unde se produce Model 3… dar asta nu prea eficient sau rapid.

CEO-ul nu s-a ferit să fie defensiv şi să recomande cârcotaşilor să se uite mai departe în viitor. A bătut şi obrazul jurnaliştilor care au insistat pe un climat negativ în cadrul companiei Tesla. Au scris mult despre discriminare rasială, comportament anti sindicalist, siguranţă slabă şi hărţuire sexuală, în fabricile lui Musk, toate negate la nivel oficial.

Ne axăm totuşi pe Tesla drept companie, nu pe problemele de personal. Aflaţi că Musk a fost generos cu predicţiile: 100.000 de camionete semi produse pe an în doar 4 ani. Ni s-a promis iarăşi că Tesla va produce 1 milion de vehicule pe an până în 2020. În plus, costul de producţie al lui Model Y, crossover SUV va fi la jumătate faţă de cel al lui Model 3.

Pentru anul ce urmează avem predicţii mai modeste, precum 2500 de unităţi Model 3 pe săptămână până la finalul lunii martie şi 5000 de unităţi pe săptămână până la finalul trimestrului 2. Aceste numere ar fi trebuit atinse din decembrie, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. Musk a recunoscut că merge cam lent producţia şi că e cu adevărat o întârziere care deranjează, un “iad cu câteva nivele mai adânc decât s-ar dori”.

Pe de altă parte tot Musk a declarat că dacă poate trimite un Tesla Roadster în spaţiu, atunci poate rezolva şi problemele cu producţia lui Model 3. Între timp cei care au rezervat automobile Model 3 încă din 2016 încep să devină nervoşi pentru că noul termen limită de livrare ar fi spre final de an 2018. Cei care au plasat comenzi mai târziu în 2016 şi nu în primul val vor aştepta chiar până în 2019.

Am mai aflat la conferinţă că Tesla va încerca un test de şofat autonom de la Coasta de Est spre cea de Vest din SUA în următoarele 3-6 luni. Au fost promise şi actualizări pentru softul Autopilot, care le vor permite clienţilor să facă drumuri la fel de lungi în mod autonom. Musk a reamintit de principalul scop pentru fabricile Tesla: să aibă o producţie aşa rapidă de maşini, încât fricţiunea cu aerul să fie o problemă.

S-a vorbit prea puţin despre cifre reale şi prea mult de vise şi asta îngrijorează. Dacă Tesla nu livrează ce a promis, atunci toate visele lui Musk, chiar şi cele cosmice vor avea de suferit.

via The Verge

Radu Iorga :