Istoria Automobilului: Volvo ÖV 4, primul vehicul din portofoliul companiei suedeze ce rula cu 90 km/h în 1927

Astăzi purcedem din nou într-o călătorie în timp, fiind momentul pentru un nou episod din seria Istoria Automobilului ce a început în vara anului trecut. Ne concentrăm atenția de această dată asupra producătorului suedez Volvo, marcă ale cărui vehicule sunt din start asociate unui termen descriptiv, și anume – siguranță. Ajungem în 1927, anul în care se înființa Volvo Car Corporation, cunoscută și sub numele Volvo Personwagnar AB.

Tot în același an pe porțile fabricii din Gothenburg, Suedia, ieșeau prima mașină Volvo denumită ÖV 4. Aflăm că această denumire stă în spatele următoarei descrieri: Öppen Vagn 4 cylindrar. Această din urmă descriere face referire la un vehicul decapotabil cu motor în 4 cilindri. Ni se dezvăluie că pentru început au fost dezvoltate 10 prototipuri pentru acest model, una dintre acestea fiind expusă în acest moment în cadrul muzeului Volvo din Suedia.

Printre alte detalii răspândite pe internet, se numără și informația cu privire la faptul că motorul (unitate în 4 cilindri cu motor de 1.9 litri + cutie manuală în 3 viteze) a fost dezvoltat de către Gustav Larson, în timp ce majoritatea componentelor de șasiu au fost construite de către Jan G. Smith, un designer popular al vremurilor. Totodată, aflăm și despre o întâmplare nu tocmai fericită petrecută în momentul lansării primei serii de automobile Volvo ÖV 4.

Pățania despre care vorbim a avut loc în momentul afișării primului model Volvo ÖV 4 ce ieșea de pe porțile fabricii, automobil condus de către inginerul Eric Carlberg. În momentul în care acesta a dorit să pună mașina în prima treapta, automobilul a început a merge cu spatele, și asta datorită unei erori de construcție.

Ulterior, compania a ajuns la concluzia că diferențialul de pe puntea spate a fost plasat incorect, greșeală ce a făcut ca lansarea comercială să fie amânată cu o zi până pe data de 14 aprilie 1927. Aflăm în același timp și faptul că acest cabriolet nu s-a bucurat de un succes prea mare în climatul suedez, și asta datorită condițiilor meteo. Peste doar un an însă, a fost introdusă și o variantă cu plafon numită PV4.

În cei 2 ani de comercializare (1927 – 1929), cei de la Volvo au construit un număr de 996 automobile Volvo ÖV 4. Ca performanțe, motorul de 1949 cc adus aici oferea 28 cai putere (28 kW/ 2000 rpm), și o viteză recomandată de 60 km/h. Totuși, acest model atingea o viteză maximă de 90 km/h, lucru ce se datora greutății sale reduse de doar 1.170 kg.

Deși ne-am fi dorit ca informațiile despre Volvo ÖV 4 să fie ceva mai numeroase, nu putem decât să fim mândri de realizarea suedezilor din 1927, un automobil ce a stat la baza unor vehicule impresionate ce le vedem în aceste momente pe străzile din întreaga lume. Istoria companiei Volvo în materie de lansări auto poate fi regăsită chiar aici pe site-ul VolvoCars, locație de unde putem vedea și cum a evoluat design-ul vehiculelor de-a lungul anilor.

Sursa: Wikipedia (1), (2), Volvocars.com

Claudiu Sima :