În urmă cu câţiva ani când auzeam cele două cuvinte, vehicul electric, primul gând ne-ar fi dus la o maşină înceată cu o autonomie inferioară. Asta pe bună dreptate, automobile precum Toyota Prius sau micul G-Wiz neavând destulă putere şi funcţii pentru a stârni interesul celor ce îşi doresc un pachet complet. Partea bună este că tehnologia avansează, iar în zilele noastre vedem tot mai multe oferte de la fabricanţi de top ce promit autonomie mare şi putere pe măsură.
Vehiculele electrice nu au fost de domeniul fantasticului nici în trecut, deoarece mari inventatori au reuşit să creeze astfel de modele începând cu anul 1828. Prima persoană care a realizat un vehicul propulsat electric a fost un cetăţean de origine maghiară pe numele său, Ányos Jedlik. El a fost urmat de americanul Thomas Davidson, inventatorul motorului de curent continu în anul 1834. Belgianul Camille Jenatzy a depăşit viteza de 100km/h cu un vehicul electric în 1899.
Toate aceste lucruri s-au întâmplat cu mulţi ani în urmă şi poate ne întrebăm de ce nu s-au făcut progrese mai mari până în zilele noastre. O mare parte din vină o au cele două războaie mondiale, fără doar şi poate. Dar şi odată cu sfârşitul acestora nu am văzut mari progrese în crearea unei maşini electrice. În acea perioadă marile companii se concentrau pe fabricarea de automobile fiabile şi rapide, iar motoarele cu ardere internă a fost soluţia cea mai bună. Desigur, cererea nu a fost la fel de mare precum este în zilele noastre. În anul 2014 aveam peste 1,2 miliarde de automobile pe străzile noastre, iar numărul este în creştere continuă.
Acest număr mare de vehicule a dus la poluarea atmosferei şi epuizarea resurselor de petrol, iar o soluţie era necesară. Acesta a fost momentul în care automobilele electrice au devenit a doua cea mai bună soluţie în domeniu, iar marile companii au realizat acest lucru şi au început îmbunătăţirea tehnologiei.
Ne apropiem de sfârşitul anului 2016, an în care vehiculele electrice au cunoscut un succes enorm. Firme precum Tesla Motors au creat maşini electrice arătoase cu autonomie mare şi putere pe măsură, iar acest lucru i-a convins pe mulţi. Bineînţeles, prețurile nu sunt mici, dar acest lucru se va schimba curând, odată ce marile companii germane vor intra serios pe această piaţă. Mercedes-Benz ar putea crea un nou brand dedicat acestui domeniu, iar Volkswagen va prezenta un nou concept electric până la sfârşitul lunii la show-ul auto de la Paris.
Odată cu scăderea preţurilor, infrastructura rămâne singurul impediment în creşterea numărului de maşini electrice. Lipsa staţiilor de încărcare şi eficiența lor încă împiedică multe persoane în a face pasul spre un viitor mai verde. Marile companii vin din nou în ajutor şi sunt sigur că această problemă va deveni mult mai insimnificantă în viitorul apropiat. La noi în ţară, BMW va monta prima staţie de încărcare rapidă pentru maşinile electrice, iar în alte state lucrurile devin deja mult mai avantajoase cu programe ce oferă reduceri şi încărcări gratuite.
Motivul pentru care vehiculele electrice ar putea fi viitorul este simplu, efortul comun al unor companii puternice şi a statelor lumii care sunt în căutarea de energii alternative pentru petrol şi gaze epuizabile. Un ultim obstacol în calea unui viitor electric ar putea fi producerea energiei electrice. În momentul de față avem centrale nucleare şi alte tipuri de surse la rândul lor poluante, iar pentru a oferi destul de multă putere pentru peste 1 miliard de maşini electrice, statele trebuie să investească din ce în ce mai mult în energia verde, anume în centrale eoliene, solare şi maritime.
Odată cu acest val de maşini electrice sunt sigur că toate problemele pot fi rezolvate şi sunt mai mult ca sigur că vom vedea un număr mult mai mare de vehicule electrice pe străzile noastre în viitorul apropiat.
Credeţi că acesta este într-adevăr viitorul sau alte surse precum hidrogenul pot fi mai sigure?